القائمة الرئيسية

الصفحات

زومبي جديد بعنوان : للوقاحة عنوان

 وحشتكم #اقفش_زومبي ، أنا عارف يا حقنة منك ليه 🤣

---------

ملحوظة / أي محل أو تاجر ، بلاك ليست معانا

مش بالضرورة إنه شيطان ، أكيد هتلاقيله تجارب كويسة مع ناس

أكيد هتلاقيله فانز و ناس متعلقين بيه ، عادي جداً

لكن الفكرة ف النسبة زي ما دايماً بنقولكم

لما محل ييجي عليه شكوى و اتنين و خمسة

دا رقم عادي جداً وسط حجم التعاملات الكتيرة و إحتكاك السوق

و طالما سمعته ما زالت كويسة وسط أصحاب مهنته نفسهم

و وسط الكبار و المختصين ف المجال ، خلاص هو دا المهم

و إحنا بنتكلم حسب تجارب شخصية و تجارب عملاء

و نظرتنا بحكم خبرتنا لـ الشخص أو الشركة دي

و ف النهاية هو رأي لا يخص إلا (( شهاب )) وحده

مش حكر عليك و لا ضروري تقتنع بيه

ليه بنحكي الكلام دا ، عشان دا منهجنا ، محاربة كل الزومبي

ممكن أسكت و الدنيا تعدي ، بس أنا مش بحب كدا

مبعرفش أسكت عن الغلط ، لازم نكشف للناس الوشوش كلها

بعدها كل واحد حر ف إختياره ، المهم نوضح الحقايق

أي شئ مش عاجبك هنا ع الصفحة او ف الكلام

إعتبره من وحي الخيال و لا يمت لـ الواقع بـ صلة 😃

------

دا تالت محل ف مول البستان هيخش قايمة البلاك ليست

بعد (( القمر و الشجيري ))

المحلات المذكورة رغم إختلافنا مع أساليبهم

لكننا مذكرناهمش بـ سوء أخلاقي

كله إختلاف ع المستوى العملي فقط 

لكن المحل دا تحديداً إختلافنا معاه أخلاقي و إنساني كمان

 يمكن دا أول مكان هنوصفه بـ (( قلة الأدب و الوقاحة ))

رحبوا بـ / أولد فيجن ، Old Vision

الشركة دي ليها معايا شخصياً 4 مواقف

واحد مع (( شهاب )) و إتنين معايا و يكأنني عميل عادي 😃

 و واحد مع مسؤل التسويق معانا

غير مواقف كتير مع الناس ممكن إللي ليه مشكلة ييجي يحكيها

-------

1 / كـ (( عميل عادي )) كنت ف المول و قابلني حد معرفة 

و كان عاوز جهاز ، دورنا ع مواصفات معينة

و كانت موجودة عندهم فقط بالكامل كـ تجميعة

حد ف المحل قصير كدا و شعره طويل معرفش اسمه ايه

قلتله تمام جمعها و هاتله أي كيسة RGB ع ذوقك مش ف بالي أوبشنز

مشيت و رجعت ، لقيته حاطط كيسة RED LED كولر ماستر

مش دي المشكلة خالص ، أنا قلتله إيه دا ! أنا قايلك / RGB

راح رد و قال لي ما دي RGB ، هي بتنور أهي !

قلتله هو RGB يعني بتنور ، قالي أها ، أي حاجة بتنور تعتبر RGB

طبعاً الضغط بيرتفع ، ف قلتله لأ ، دي اسمها ليد أحمر و دا مش طلبي

قالي معنديش إلا هي و الحكاية و الرواية و أنا فتحتها و جمعت

و الراجل معايا كان مستعجل و إضطر ياخدها عشان يمشي

و الشكل طبعاً كان مش لذيذ خالص

--------

2 / حجزت أوردر (( كـ عميل عادي )) و كلمتهم تليفونياً عشان أخده

و رد شخص إسمه (( مروان )) من فرع المهندسين

 قالي تمام ، تعالى إستلم ، كالعادة و نتاج خبرة بأكد خمسين مرة

قلتله أنا هاجي من مكان بعيد سفر ، قال لي كله جاهز و مفيش مشاكل

بعتلهم مندوب و لما وصل لـ المحل عندهم

قال له بعتذرلك أنا مش عندي الشغل دا و حصل لخبطة

كلمني و قالي بعتذرلك خلال يومين الحاجة هتكون عندك هبعتهالك

و هحولك فلوس الشحن ، قلتله هتدفعلي إيه بس أنا عاوز الشغل

هستنى مفيش مشكلة ، وغرمت 100 جنيه شحن وقتها غير العطلة

و طبعاً عدى يوم و أسبوع و شهر و أكلمه و ينفض و مفيش شغل

و دا إللي نرفزني أكتر من موقف عدم إستلام الشغل و اللخبطة

------

3 / (( غير امين )) مدير فرع البستان الرئيسي ، طلب مني 150 كيسة تقريباً

من نوع الهانتي كانتي و البياضة ، و طلب كمان كمية SSD 128GB

و طلب يقابلني شخصياً كـ (( شهاب )) و نزلتله و قعدت معاه ف المحل

و رغم إني حسيت من كلامه إنه غير متزن ، و كذا حد حذرني منه

بس أنا بحب اجرب بنفسي و مش مشكلة اليوم إللي ضاع

و إتفق معايا ع تجزئة الدفع لمدة معينة لإنه مش هيقدر يدفع كاش

قلتله معنديش أي مشاكل ، و إتفقنا ع ميعاد لإرسال الشغل لمخزنه

كلمته قبلها بيوم قلتله هبعتلك المحاسب القانوني عندي

يسلمك الشغل و يمضي حضرتك ع إيصالات بـ الإستلام

لقيته إرتبك ف الكلام و ضرب ألوان و قالي بكرة مش فاضي

 و كلامه إتغير و قالي هنأجل معلش مش هعرف أستلم

المهم غابله شهر تقريباً و رجع إتصل بيا يعتذر و يقولي حصل ظروف

و أنا عاوز الشغل و عاجباني الكيسات و بتاع

 قلتله منك لمسؤل التسويق و المحاسب بتاعنا لإني مش فاضي

كلم الناس عندي و إتفق معاهم ع ميعاد نهائي

و بالفعل حملوا ليه عربية كبيرة بالشغل و رايحينله

و لما يكلموه، تليفون ميردش و الواتس ميردش و إختفى !

طب و الشغل و تكلفة التحميل و العطلة و كل دا ، شغل عيال غريب !

--------

4 / واحد من مسؤلين التسويق معانا ، و يعتبر جاري و صاحبي

و ميعرفش أي شئ أصلاً عن أي مشاكل حاصلالي مع المحل دا

بعتلهم رسالة ع صفحتهم بيعرض عليهم منتج ما إنهم يشتروه

بتوع التسويق ميفهموش غير بيع و شراء ، دا شغلهم و التارجيت

فـ عادي خالص يبعتوا لـ أي حد قدامهم محل أو يوزر ، مش عيب

فـ هنا اللباقة و الذوق بتقول إنك لو مش عاوز تشتري تقول إيه !

شكراً مش مناسب مش هشتري ، مفيهاش حاجة الموضوع بسيط 

لا دا الجماعة الغير محترمين إللي ماسكين عندهم السوشال ميديا

يدخلوا و يشتموا الأخ و يقولوا ليه بـ النص و الاسكرينز موجودة

(( أنا بستهزق بحضرتك ))

بصراحة أنا إستغربت و رغم إني مصدق إللي شغال معايا

دخلت بنفسي ع الأكونت ، لان كل أكونتات التسويق عندي

و شفت الشات كله و شفت القرف دا

----------

مش فاهم بصراحة المحل دا بيشربوا فيه إيه  !

هما لو قاصدين يبانوا بمنظر زفت لأبعد الحدود مش هيعملوا كدا

إنت لا همك عميل عادي ، و لا همك سوشيال ميديا

و لا همك كيانات تجارية ، و لا صناع محتوى

أومال بتحترم مين يا حمادة 😉

اتقوا الله و إمشوا عدل ، خليكم محترمين و إحترموا (( المستهلك المصري ))

عشان كل التصرفات بتاعتكم دي مش هتزعل حد غيركم ف النهاية

------


تعليقات