القائمة الرئيسية

الصفحات

ازاى تعرف البياع النصاب

 إختلاف الأسعار بين البائعين .. ليه حد بيبيع ب 1000

و غيره بيبيع نفس المنتج ب 1200 .. دا أكيد نصاب ؟


العباقرة مكتشفى الباعة النصابين 😃


الموضوع بقى مستفز و لما بشوفه بيحصل مع حد حتى لو بعيداً عنى

أنا بتضايقله أصلاً و ببقى عاوز أردله من كتر ما الحركة رخمة


هوريكم عينتين منتشرين كتير جداً ...

---------------------------------------------------------


شخص 1 / إنت يا عم حاجتك غالية ليه ، دى بتتباع برا بنص التمن بتاعك !!!


أنا / حاجتى مميزة بإنها فرز أول و شغل نضيف مش مهلوك

و دا نادراً لما تلاقيه وسط سوق كبير فيه الوحش أكتر من الحلو

و بديك خدمات ما بعد البيع .. زى الضمان و الصيانة

و بسلمك الجهاز على التشغيل مباشرةً شامل الوندوز و برامجه

أى خدمات سوفت وير عاوزها على الجهاز بعملهالك

بالإضافة لإنى بنقلك أحدث داتا سواء برامج أو جيمز

كل دا له تمن و قيمة .. أنا مش بسلمك حتة حديد بتقوم باور فقط

و بعدها بقولك معرفكش ...

و كمان ...................... هوبا دبل كيك راح مقاطعنى و قال /


شخص 1 / ما كل الناس بتعمل إللى انت بتعمله دا و زيادة

و الشغل دا مستعمل ، يعنى كدا كدا بايظ و طالع عينه

مش فارق مهلوك من فرز اول و لا عاشر !!!


أنا / حضرتك لو الشغل بايظ .. ليه تدفع فيه جنيه حتى !!!


شخص 1 / أنا عارف كل حاجة .. بطلوا إستغلال و نصب على الناس يا ولود ال !


أنا / بما إنك بتقول إن فيه حد بيعرض نفس حاجتى

و بيعمل كل إللى بعمله بالظبط أكنه أنا .. مع إنك متعرفش كل إللى أنا بعمله

بس ماشى .. لنفترض إنك عارف كل حاجة !

ليه حضرتك متشتريش منه .. جايلى أنا ليه ؟


شخص 1 / لا أنا اصلاً مش عاوز أشترى

أنا بنبه الناس و بوعيهم من المستغلين أمثالك !


أنا / طيب حضرتك قريت كل المواصفات .. لإن فى حاجات مش واضحة

و ممكن يبقى مقصود بيها موديل مختلف بـ سعر تانى خالص !


شخص 1 / لا عادى ما هو كله قريب لبعضه مش هتفرق !


أنا / يا فندم أنا كاتب كارت شاشه 2 جيجا و مش موضح لا نوعة و لا أى حاجة

و الموضوع كدا مفتوح من كارت داخلى ببلاش

لغاية كارت ب 2000 جنيه مثلا خارجى !

إنت حتى مستفسرتش عن أى شئ قبل ما تحكم !!!


شخص 1 / متغيرش الموضوع .. إنت نصاب و مستغل إنت و كل التجار أمثالك


أنا / طيب حضرتك ليه مش بتحط عنوان أو رقم تليفون إللى بيبيع رخيص

و تعمل بوست لوحدك و تدل الناس عليه ، و كمان ممكن تحط ربح بسيط

بما إن فرق السعر رهيب بينى و بينه و تبقى عملت بيزنس و كسبت

و كمان الإفادة للناس هتبقى أكبر من مجرد كومنت على بوست


شخص 1 / لا ما هو أنا مش فاضى .. أنا مش تاجر و بساعد الناس لوجه الله بس


أنا / طب ممكن تقولى العنوان و الرقم بتاع البائع ، عشان أستفيد وارد أشتغل معاه


شخص 1 / يا عم دى موجودة فى كل حتة مش محتاجه إعلان و لا كتابة

إنزل هناك هتلاقى المول مليان !


أنا / طيب مول ايه - محل إيه - إسم التاجر .. أى حاجة طيب ؟


شخص 1 / إنتوا كدا نصابين و مليتوا البلد .. كتكم الارف حسبى الله و نعم الوكيل


أنا / يعنى حضرتك لا هتشترى منى ، و لا عاجبك منتجى ، طيب جاى ترازينى ليه !


شخص 1 / عشان أوضح للناس حقيقتك يا خائن 😃


أنا / يا فندم دى تجارة و عرض و طلب ، محدش بيجبر حد يشترى بالعافية

ثم إنى مش بدى معلومة تقنية خطأ لحد و لا بقوله إنى أرخص سعر فى السوق

و بديك ضمان و بخليك تعمل التيست إللى تحبه بالشكل اللى يناسبك

و اى وقت يعجبك لو عاوز تبات حتى مع الجهاز ، و تقدر تجيب مهندس معاك كمان

كل شئ مميز له تمن إضافى .. كلمة النصب إللى بتقولها دى ملهاش وجود

النصاب مش بيديك حاجة و بيبيعلك الهوا ، و أنا معملتش كدا !


شخص 1 / حرام عليكوا .. حسوا بالناس .. هاو هاو هاو 😃


أنا / أشعر بـ الأسى على الناس المريضة من الفراغ و الجهل إللى غرقانين فيه

و بينتهى الموضوع بـ عمل بلوك لـ الشخص دا .. و الدعاء له بـ الشفاء

........................................................................................


النوع دا يعينى عنده فراغ و جواه كلمتين عاوز يطلعهم

و مش لاقى حد يتفك قدامه بيهم .. يستحق الشفقة فعلاً

ممكن يكون شخص مش عارف يبيع و فاشل فى أى إنجاز فى حياته عموماً

فـ بيبص ع أى حد ناجح عموماً و تظهر جواه حاجات مش لذيذة تجاهه

بتبان ف الكلام بتاعه جداً و سهل تعرفه

و الأغرب إنك بتلاقى ناس متعرفكش و لا تفهم أى حاجة فى أى حاجة

و ملهاش أصلا فى الموضوع و لا عارفين أصله

و داخلين يشتموك معاه كمجاملة أو تلويش ، أو نفسيتهم زيه برضو

و داخلين يتفكوا شوية ، حاجة يعنى منتهى الإنحطاط

و بما إننا بقينا فى مجتمع مُشوه جداً فهنلاقى الأشكال دى كتير

و زى ما قلت أخرهم بلوك و دعاء إن نفسيتهم تهدى شوية و يبعدوا عننا

-----------------------------------------------------------


النوع الأول دا جاهل و قليل الأدب .. خلصنا منه

التانى هو العجيب جداً بأه ، النوع المجنون 😃 /


حد جاي يقولى .. المنتج أبو 5000 بتاعك دا أنا لقيته برا بـ 3000

فـ بقصر معاه أي نقاش لإن مفيش مجال أصلاً للكلام و هى إبتدت بالهزيان !

و بقوله طيب يا فندم دا سعر ممتاز و تقدر تروح تشتريه

يقولى لأ / أنا عاوز أشترى منك .. أنا واثق فى حاجتك !!!

أقوله طيب أنا حاجتى أخرها 4900 دا لو عملت معاك واجب

يقولى لأ .. مشيها ب 3000 !!!

أقوله يا فندم أنا لو هنزل ألفين جنيه فى شئ .. كامل مبلغه 5000

يبقى الموضوع مش سليم و منتجى فيه شئ غريب

و متشتريش منى و لا تثق فيا أساساً

يقولى لأ عادى عادى .. إحنا فى السوق و عارفين إن الشغل أصلاً تكلفته

مبتعديش 75 قرش و الشغل دا مرمى أصلاً برا على الرصيف

و التاجر هنا بيكسب فى ال 1000 جنيه .. 950 جنيه !!!

و يهزى بخرافات من هذا القبيل ! و يقعد يغنى مع نفسه

الحقيقة بقف محتار قدام النوعيه دى ! و بشغل إيموشن عب غفور البورعى 😃

طيب هو عاوز ياخد منى بنفس السعر إللى بيقول انه لقى بيه برا !

طب ليه مجابش من برا ! مش فاهم !!!

و بينتهى بيه الحال برضو زى اخوه الى فوق .. بلوك + دعاء بـ الشفاء

-----------------------------------------------------------


دا طبعاً بعيد عن التاجر المنافس إللى داخل يعرض سعر أقل منك و جوا إعلانك !!!

أو يستناك تنزل بوست ف وقت معين و يضرب سعرك

أو يبعتلك صحابه يحفلوا عليك و يظيطوا و يصدروا إشاعات عليك

عاوز يطلعك نصاب قدام الناس بأى شكل و أى طريقة .. لإنه مش عارف يبقى زيك

دا برضو بيبقى طفل جاهل أو مريض نفسى

و ميفهمش أى شئ فى الذوق و الأصول عامةً

و بيبقى الجوع هو إللى محركه ، و عاوز يبيع و بس دون أى أخلاقيات

و بييجى منه شكاوى كتير مع مرور الوقت و بتلاقيه إختفى تدريجياً

و رجع عمل أكونت مزيف و بدأ يعرض تانى ، و قصة رخيصة مهروسة بتتكرر كتير 😃

--------------------------------------------------------------


و أنا مقتنع جداً إن فيه بياعين نصابين كتير

سواء إللى بيديك مواصفات للمنتج هى مش فيه أصلا و يقولك هيشغل بيس 9000

و تروح تلاقى الجهاز بيشغل ماريو و بيهنج !

أو إللى بيبيعلك الهوا و يقولك الجهاز فرز أول و بيتشقلب و ينور من كل حتة 😃

و هو بايعلك حاجة مضروبة و طالع عينها أصلاً !

كل حاجة فيها الحلو و الوحش ، لكن كلامى هنا عن الناس المحترمة

----------------------------------------------------------


خلاصة الموضوع .. و لعدم الإحراج .. و عشان نرتقى

أى شئ مش عاجبك سعره .. إمشى و متعلقش عليه

أكنك مش شايفه خالص .. و دا كلنا بنعمله ف حياتنا

أنا نفسى بتعامل مع تجار و باخد منهم شغل بسعر كويس

و ألاقيه عارض نوع تانى بـ سعر عالى جداً عن الطبيعى

عادى بسكت و مش بهاجمه و لا بشتمه خالص

و بخصص تاجر معين لكل نوع عشان أعرف أظبط السعر

لإنى عارف إن الموضوع بيختلف حسب تكلفة الحاجه نفسها

و فرزها و ظروف شرائها و حاجات كتير أوووى

بس محدش عارف الكلام دا و كله بيعمل فاهم على الفاضى


لو ضميرك تاعبك و عاوز تنصح الناس

إعمل بوست بـ نفس الشئ و يكون بـ سعر أٌقل

و دا من سكات بدون تعليق على صاحب البوست إللى شايفه غالى

و بكدا تبقى نشرت النصيحة و أفدت الناس و وجهتهم للمكان الأرخص

و أخدت الثواب الكبير .. بدون ما تحتك بحد و تعمل مشاكل

المنطق و العقل بيقولوا كدا .. و أى بنى أدم سوى هيعمل كدا

لكن تغلط فى حد و تفتكر إنك كدا جميل و جايب التايهة

و إنت أصلا لا شغال فى المجال و لا متابع تطور السوق

و لا حتى فاهم إيه إللى معروض دا و قيمته ايه

أو حتى شغال و معلوماتك برضو قليلة فى المجال

وقتها هتجيب الكلام لنفسك و هتفقد إحترامك

------------------------------------------------------------


مفيش غير حالتين فقط إللى يدوك حق الرد على العام و التعليق على سعر حد

و هى إنه يكون عارض مستعمل مثلا بأغلى أو نفس تمن الجديد

أو عارض سلعة بفارق ضعف السعر أو أكتر عن السوق

هنا بس تنبهه بشياكة و ذوق لإنه وارد يكون ميعرفش

غير كدا ملكش أدنى حق تعلق على سعر حد على العام


السوق عرض و طلب .. والمجال مفيهوش أى شئ مُحتكر الحمد لله

أنا ببيع منتج منتشر و متوفر عند ناس كتير جداً غيرى

حقى أعرض السعر إللى يعجبنى .. و حقك متشتريش منى لو السعر مش عاجبك

أنا مش أذكى شخص ف الدنيا .. و إللى بيشترى مش أغبى شخص ف الدنيا

طالما بتعامل بأمانة و مش بخدع حد بشئ مش صحيح ، يبقى مفيش أى مشاكل


و لكم عبرة فى إللى بيرجعوا يعيطوا بعد ما يفرحوا بالسعر الرخيص فى الأول

و يعانوا من كذا حاجة زى / عدم توافر قطع الغيار

أو التعامل إللى مش كويس و عدم توفر خدمة ما بعد البيع

أو الجودة السيئة للمنتج إللى ظهر أثارها بعدين ، إلـــــــخ لباقى المطبات

طب ما كان من الأول يا جدعان 😃


و أخيراًً ربنا قال / (( تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ )) صدق الله العظيم

عرض و قبول و رضا من الكل و إتفاق - و هنا ينتهى أى جدال أو نقاش 🙂


--------------------------------------


لو الكلام عجبك .. لايك و شير

و لو معجبكش .. إعتبره من وحى الخيال و لا يمت للواقع بـ صلة

و لايك و شير برضو .. متبقاش غلس 😃


تعليقات